Zaterdag op Ameland

12 november 2016 - Nes, Nederland

Het gras is berijpt, de temperatuur maar net boven nul. We hebben handschoenen bij ons en een warme muts. Even over negen uur zitten we op de fiets. De duinen lijken een zilverachtig waas over zich te hebben. Jagers met geweren met een lange loop kijken zoekend om zich heen. Eén van hen heeft een geschoten haas aan zijn gordel hangen. Gisteren, tegen het vallen van de avond, zagen we volop hazen zo groot als kleine honden langs de weg springen. Als ze met teveel aan het graven gaan, is dat natuurlijk slecht voor de duinen en de dijken. Arme dieren, vanavond gestoofde haas?

We fietsen naar het uiterste oosten van het eiland. Daar zijn geen dorpen meer, alleen natuur. Het Oerd. We stappen regelmatig af voor een foto, het is niet zo ver, maar het beetje wind dat er staat, hebben we tegen en de duinen zijn toch altijd heuvelachtig. Bij het Oerd staat een schuilhut en we kunnen naar boven lopen naar een uitzichtpunt. De zon breekt voorzichtig door en werpt een zilveren licht over het wad. We wandelen een stuk langs de vloedlijn, maar het pad is behoorlijk zompig en de wind koud. Nog verder naar het oosten ligt het natuurgebied 'de Hon'. Dat is een stuk waar niet eens meer een wandelpad door voert. Wij maken de wandeling niet al te lang, want geen behuizing, maar ook geen koffie dus.

Als we uiteindelijk uitgekeken zijn en we het echt koud krijgen, gaan we terug en tegen twaalf uur kunnen we dan toch onze benen onder de tafel steken in Buren. We nemen er gelijk maar een eenvoudige lunch bij. In Buren kunnen we weer kunst bekijken. Een prachtige foto-expositie, schilderkunst, maar ook dingen die we niet mooi vinden, of waarvan ik zeg 'leuk gespeeld, beetje handwerken, maar geen kunst'. Ach, smaken verschillen en wij genieten. In Nes drinken we op een verwarmd terras 'herfstkoffie'. Nee, geen alcohol, maar wel lekker. Om vijf uur sluit alles, maar wij hebben er ook eigenlijk wel genoeg van nu. Het is mooi geweest. We gaan naar huis, trekken andere schoenen aan en rusten wat tot het tijd is om te eten. Vandaag maar weer eens buiten de deur.

1. Miranda:
    12 november 2016
    Leuk, die afwisseling tussen kunst en natuur! Ziet er beide aantrekkelijk uit. Mooie foto's.
  2. Marcelle:
    13 november 2016
    Ik zie prachtige foto's. Ook al herten (reeën?) gespot. Leuk. Wat een mooi stukje Nederland.
  3. José:
    13 november 2016
    Het is echt een eiland om mooie foto's te maken. Dat is dus ook prima gelukt. Jammer van de regen vandaag.
  4. Beppie:
    15 november 2016
    Ik zit hier lekker bij de kachel, maar geniet met jullie mee.