Zondag 18 juni

18 juni 2017 - Page, Arizona, Verenigde Staten

Zondag 18 juni

Eenmaal raden wie er om halfnegen in het Imaxtheater zaten. Zelfs een halfuurtje uitgeslapen en een ontbijtje in een kleurrijk Mexicaans restaurant. De film op het grote doek was inderdaad de moeite waard. Op een duizelingwekkende manier vlogen we door de canyon, verdronken bijna in de Coloradorivier en verbaasden ons voor de zoveelste maal over de prachtige uitspattingen van de natuur.

De auto staat ingepakt, we zijn uitgecheckt en gaan op stap. Wat een verrassing als blijkt dat we eerst nog een flink stuk door het Grand Canyon National Park mogen rijden. We stoppen nog bij verschillende mooie uitzichtpunten en ook een keer voor een tweetal elks, dat is een hertensoort. Nog een een uur later rijden we dan toch het park uit.

De volgende stop is bij Little Colorado River Gorge. Dat is een kloof aan de oostkant van Grand Canyon. We zetten de auto neer en lopen naar de kloof. Dat lijkt honderd meter te zijn, dus geen flesje water, geen beschermende bloes over mijn schouders. Na die honderd meter weer een bocht, nog een stuk door de brandende zon. Nou, jullie voelen het al aankomen, het was best een stuk lopen, maar dan heb je ook wat. Een prachtig uitzicht over de kloof, die overigens droog staat.

In de auto flink gedronken en met een natte lap ons wat opgefrist. We hebben nog een thermoskan koffie, maar er is geen schaduwplekje te vinden. Een kwartier verder kun je ons vinden bij een heel fout restaurant. Peter en Ria bij Burger King, we zijn echt door de warmte bevangen, dat blijkt. Eerlijk gezegd zijn we er lekker van opgeknapt en gaan we door. De rotsen in de verte lijken lila van kleur, maar als we dichterbij komen zijn het grijs/witte zandsteenrotsten in mooie formaties. Het lijken wel witte duinen. Geen parkeerplaatsje om even uit te stappen, maar het is prachtig.

Nog weer verder komen er weer rode rotsen. Mooi, mooier, mooist. Het lijkt wel of iedere dag weer mooier is dan de vorige. De rode rotsen staan als gigantische, goedige reuzen vlak langs de weg. Je weet niet waar je het eerst moet kijken. Nou ja, Peter voornamelijk op de weg natuurlijk. Ja, ik mag hier ook rijden en ik vind autorijden ontzettend leuk, maar het is er nog niet van gekomen. Op vakanties rijd ik meestal alleen maar op lange ritten om elkaar af te lossen. Ik ben een erg goede bijrijder, houd alle eventuele bezienswaardigheden in de gaten en verzin op tijd leuke uitstapjes. Peter doe je geen groter plezier dan met autorijden, haarspeldbochten, onverharde wegen, dat soort zaken. Dit terzijde, de weg is prachtig, droog en onvruchtbaar. Geen teken van menselijk of dierlijk leven.

Om halfdrie zijn we in Page. We hebben een jeeptour geboekt en moeten om vier uur present zijn. Het stadje is niet interessant. Op nog geen twee kilometer afstand ligt een vrij nieuwe en indrukwekkende dam. De Glen Canyon Dam. We rijden er naartoe om wat foto' s te maken, maar het is weer veertig graden, dus ben ik/we er snel klaar mee. Er is een mooi informatiecentrum bij, heerlijk gekoeld. Kijk, nu is het wel de moeite waard om er een uurtje stuk te slaan.

We rijden naar de opstapplaats voor de tour en melden ons. Ditmaal geen wilde tour over onbegaanbare wegen. We moeten wel eerst een stuk door een soort rode zandwoestijn voordat we bij de bijzondere canyon komen. Ik kan er niet veel van vertellen, over het ontstaan ervan, en internet hier is verschrikkelijk traag, dus ik zoek de details later nog wel precies op. Het is een fantastisch natuurfenomeen. Om het ongerepte karakter ervan te bewaren, mag je hier alleen met een tour komen. De tour is ook zeer geliefd bij fotografen.

We komen in een soort grot terecht van een vrij zacht steensoort in prachtige kleuren en vormen. Het is niet uit te leggen, je zou de foto' s moeten zien en dan nog...

Mooi, mooier, mooist. Wat is de volgende stap? Fantastisch? Groots? Fenomenaal? Ik ken ons reisprogramma, maar ik kijk slechts een dag van tevoren naar de volgende dag. Mooi, mooier, mooist, wat een reis.

Slechte internetverbinding, dus ik hoop de beloofde foto' s te kunnen versturen, kijk anders later nog een keer bij de foto' s, ze komen echt nog wel een keer en zijn zeker de moeite waard om mijn verhaal te onderstrepen

1. José:
    19 juni 2017
    Hahaha, om half negen in het Imaxtheater............... dat kunnen alleen jullie zijn! Mooi, mooier, mooist, wat valt er nog aan toe te voegen? Fijn dat jullie zo genieten.
  2. Marcelle:
    19 juni 2017
    Het wordt alsmaar indrukwekkender. Om elke hoek een verrassing. Zoals een Burger King restaurant. (Foto foto! ;-) )
  3. Miranda:
    19 juni 2017
    Fijn, fijner, fijnst! Heerlijk om te lezen hoe jullie genieten :-)
  4. Marja:
    20 juni 2017
    Wat jammer van die hitte, maar ondanks dat is het een onvergetelijke reis. Ik moet denk ik toch maar gaan sparen.
  5. Sila:
    28 juni 2017
    Wat prachtige bergen en rotsen. Hebben jullie nergens geen enkel dier gezien?
    Ik geniet met jullie mee.