Een zomerse vakantiedag

2 juli 2019 - Banff, Canada

Maandag 1 juli

Nogmaals dank voor alle reacties die ik iedere keer krijg. Ik kan niet op elke reactie terug reageren, maar ik/we stellen het zéér op prijs. (Als mijn verhalen te lang zijn, kun je het ook met de foto's doen om bij te blijven).

Het is vandaag een feestdag in Canada: ‘Canada Day’. Op deze nationale feestdag wordt het aannemen van de grondwet op 1 juli 1867 herdacht en daarmee de onafhankelijkheid van Canada. Omdat het dit jaar op maandag valt, hebben veel Canadezen besloten het hele weekend op stap te gaan. We begrijpen nu ook de drukte van gisteren op de weg door de parken. We zullen vandaag dus het risico niet nemen om terug te gaan, maar volgen een andere tip van ons reisbureau.

Wat meer naar het zuiden is vanaf Canmore een prachtige, bezienswaardige route te volgen. De Smith-Dorrien Trail naar Spray Lakes. Het is een onverharde route met prachtige uitzichten op de Rockies. Normaal is het hier erg rustig, maar vandaag zijn heel wat mensen op pad. Doordat het een onverharde weg is, stuift het zand over de weg, iedere keer als er een auto langskomt. Soms zien we geen hand voor ogen. Kleine eekhoorns zitten op de weg en schieten pas op het allerlaatste moment weg. Het is vandaag een heerlijke zonnige dag en er staat een behoorlijke wind, die het stof ook weer snel wegwaait. We hebben mooie uitzichtpunten, maar langs de weg even pauzeren is vragen om stoflongen. Gelukkig kunnen we af en toe wat verder van de weg lopen en bij het melkblauwe water genieten van de uitzichten. Het is echt een vrije dag. Geen haast, boek bij ons, lunchpakketje.

Op de terugweg, die wel geasfalteerd is, zien we bij een picknickplaats een bankje op een hooggelegen grasveldje. Uitzicht op zowel de overweldigende bergen als de autoweg. Dat laatste is zonde, maar ook wel leuk. Ik zie ineens een groep wielrenners midden op de weg fietsen. Moet kunnen, maar is wel gevaarlijk. Automobilisten houden hun vaart in en stoppen zelfs om ze de ruimte te geven. Zijn het wel wielrenners? Ik kijk door mijn camera en zoom hem helemaal in. Ja hoor, dacht ik het niet, het is een grote groep berggeiten, die zich op hun gemak te goed doen aan de zoutresten die nog op en in het asfalt te vinden zijn. Het is een prachtig gezicht en wij hebben vanaf onze hoge plaats een prachtig gezicht. Ze komen steeds dichterbij en veroorzaken een hele file van auto’s, waar ze zich weinig van aantrekken.

Bij een volgende stop zien we een muskusrat en nog meer eekhoorntjes . Er zijn hier verschillende soorten.

Als we hele route gereden hebben, de nodige stops gemaakt en van het heerlijke weer hebben genoten, willen we nog niet terug. We rijden naar Lake Minnewanka, een groot merencomplex. Daar kunnen we een rondje rijden om de mooiste dingen te zien. Omdat het nu laat op de middag is, zijn de meeste mensen op weg naar huis, gelukje voor ons, want de parkeerplaatsen waren weer overvol. We rijden ons rondje en nemen een kijken bij het prachtige meer. Er schijnen hier veel mensen met hun wortels uit het midden en verre oosten te komen en die zijn gekleed in mooie, traditionele kleding. Mensen steken inmiddels hun bbq’s aan, het is echt een familiedag. Bij het terugrijden spotten we nog een beer. Een parkopzichter gebied ons door te rijden, maar anderen blijven staan. We rijden nog even terug, maar hij laat zich niet goed zien. Hij lijkt lichter van vacht en is mogelijk een jonge grizzly die veel gevaarlijker is. Oef, en dat met al die feestende mensen.

1. Miranda:
    2 juli 2019
    Geweldig, wat een reis. Ik zie weer de mooiste foto's en proef het zand bijna in mijn mond. Maar het is ook wel filmisch. En zie mijn moeder nou toch op dat bankje zitten met zo'n achtergrond..... wauw!
  2. Marcelle:
    2 juli 2019
    Geweldig, een vrije dag tijdens je vakantie, hihi. Geniet er maar van, gegund. Foto's zijn weer prachtig; fijn om zo je tekst en beeld te combineren, de sfeer komt tot z'n recht. Wat ziet alles er toch fris en helder uit op de plaatjes. Behalve de stofwolken dan. Groet!
  3. Marja:
    2 juli 2019
    Een reis met weer louter hoogtepunten en dan toch weer anders dan Amerika. Voor mij mogen je verhalen lekker lang zijn hoor, ik geniet van elk woord. Daarna de prachtige foto’s die zijn de kers op de taart.
    Ik lees inderdaad overal dat je de vooral bekende meren het best laat in de middag of vroeg in de avond moet bezoeken, dan is het nog enigszins rustig en heb je kans op een parkeerplaats. Vooral heerlijk doorgaan met die beschrijvende verhalen. Ik geniet van ieder woord.
  4. Rina Langen:
    2 juli 2019
    Wat een geweldig mooie en afwisselende reis. Wij genieten met jullie mee. Doet ons denken aan onze reis in Januari naar Australië. En wat zijn de uitzichten toch mooi hè. Blijf jullie wel volgen en kijk uit naar jullie nieuwe belevenissen.
  5. José:
    2 juli 2019
    Een relaxed dagje tussendoor is ook wel eens fijn. En toch allemaal mooie dingen zien. Wat een lekkere eigenwijze beesten, die berggeiten, echt om te lachen zoals ze stoïcijns blijven doorlopen. Schitterende foto's.