Donderdag

14 juni 2018 - Aberdeen, Verenigd Koninkrijk

14 juni

Vanmorgen een prachtige route door het Cairngorms National Park. Een prachtige, slingerende weg door het groene, glooiende landschap. Loslopende schapen, kabbelende beekjes. Om het Schotse gevoel compleet te maken een paar flinke buien. Bij het Braemar kasteel was het gelukkig droog. Leuk om even rond te lopen en een paar foto’s te maken. Het is windkracht 7 en aan de frisse kant. Verder naar het Balmoral Castle van de Britse koninklijke familie. Als het was blijven regenen, zouden we het bezocht hebben, maar het knapt een beetje op, dan rijden we liever verder over de ‘Royal Deeside Tour’ die naar Aberdeen gaat. Is tenslotte ook de tip van het reisbureau.

Verschillende leuke plaatsjes waar we even uitstappen, Ballater, waar veel winkels ‘Hofleverancier’ zijn, vanwege het nabij gelegen koninklijke verblijf. Aboyne, waar we in een oud station een erg leuk, eigentijds eetzaakje ontdekten. Allemaal ‘home-made’, heerlijk vers en verrassend, leuke bediening. Lekkere vegetarische lunch genomen. Die tip kunnen we wel aan onze persoonlijke WhatsApp gids ‘Sophie’ doorgeven. Net zoals de volgende: We rijden al een tijdje langs de rivier de ‘Dee’. Bij Banchory kijken we vanaf een brug naar de Feugh dat zijn sterk stromende water naar de Dee voert. Op dit punt is de bodem heel rotsig en in het juiste seizoen (juli/oktober) kun je hier de zalmen tegen de stroom in tegen die rotsen zien springen. We hebben, samen met een reiger en een paar kraaien een tijd in het water staan staren, maar helaas, geen enkele zalm die zich in de maand vergist had.

Vlak voor Aberdeen verlaten we de route, want ons volgende hotel staat net iets buiten de stad. Ditmaal een kasteelachtig huis. Het Ardoe House dat in 1878 toch als ‘gewoon’ huis is neergezet. Toen ik bij het inchecken mijn bewondering liet blijken, kreeg ik een beschrijving van de geschiedenis van het huis. Leuk om eens op mijn gemak te vertalen. Nu maar even niet, want dit soort huizen heeft toch ook altijd een huisspook?

We maken nog een wandeling in de zon, ja het weer knapt steeds verder op, dankzij die stevige wind natuurlijk. Hopelijk zwakt hij morgen af, want morgenavond moeten we weer varen. Waarschijnlijk op de boot weer geen internet, dan komt mijn dagboek wat later. Blijf volgen, want we varen ver noordwaarts en komen mogelijk boven de 60º noorderbreedtelijn.

Wordt vervolgd, let op ik plaats ook foto's, maar jullie zijn soms zó snel met reageren, dat ze er dan nog niet staan. Kom dan later nog een keer kijken.

1. José:
    15 juni 2018
    Wat leuk om in zo'n mooi kasteel te logeren. De foto's had ik "natuurlijk weer" niet gezien. Heel leuk om niet alleen te lezen, maar ook te zien wat jullie beleven. Veel plezier weer vandaag.
  2. Marcelle:
    15 juni 2018
    Geweldig land, wat lees ik graag mee deze keer. Boeiende reis. Veel te fotograferen zo te zien. Straks de Shetland eilanden? Ben benieuwd.
  3. Cis.:
    15 juni 2018
    En weer elven jullie heel veel.
    Ik reageer iet altijd, maar. Volgeplempt wel!
    Veel plezier nog.
  4. Marja:
    15 juni 2018
    De foto’s zijn prachtig en ook je beschrijvingen maken dat je nieuwsgierig wordt naar het land. Veel succes op de boot.
  5. Beppie:
    17 juni 2018
    Tja, het typisch Schots weer hoort er ook bij. Gelukkig is er voldoende te bekijken als het regent.