Woensdag

20 juni 2018 - Kirkwall, Verenigd Koninkrijk

20 juni

Vandaag gaan we West Mainland eens wat nader bekijken. We beginnen met ‘Standing Stones of Stennes’. Oorspronkelijk heeft dit 5000 jaar oude rituele monument uit 12 stenen bestaan, waarvan er nu nog vier overeind staan. Er is ook nog een gedeeltelijk gereconstrueerd dorp van 3000 jaar voor Christus te zien. Het is heerlijk weer. De zon doet zijn best, de wind is wat minder dan gisteren.

Heerlijk, even erna kunnen we weer de auto uit, want daar is de ‘Ring of Brodgar’. Dat is een steencircel (2500-2000 v. Chr.). De meeste stenen zijn meer dan 4,5 meter hoog. Er zijn nog 27 stenen van de oorspronkelijk 60 over. Waarschijnlijk is deze cirkel gebouwd voor maanobservaties. Het geheel is erg mooi aangelegd. Wát een verschil met Stonehenge. Daar is het een toeristische trekpleister, waar je dik voor moet betalen. Hier is het rustig. Een parkeerplaats een stukje verder, een mooi voetpad met informatieborden leidt je naar de stenen. Daar is het heerlijk wandelen, mede dankzij het zonnetje natuurlijk.

We gaan nog wat verder en komen bij ‘Skara Brae’. Dit is een opgraving van een historisch dorp. Een gemeenschap van 30 tot 50 mensen die hier van 3100 tot 2500 v. Chr. woonden. Eerst een kop° koffie in het bezoekerscentrum waar het druk is. We kopen toegangskaartjes en gaan het bekijken. Ook hier is het weer mooi aangelegd. Met in ons achterhoofd de opgraving die we gisteren zagen, kijken we met andere ogen naar deze opgraving die gereedgemaakt is voor bezoekers. Ook hier weer informatieborden, zodat we begrijpen waar we naar kijken.

De tickets geven ook toegang tot het nabijgelegen Skaill House. Een 17e eeuws landhuis. Een van de eigenaren heeft Skara Brae ontdekt. Na afloop van al dit interessante moois, lunchen we gelijk maar even bij het bezoekerscentrum met een Ploughman’s lunch. Brood met kaas, chutney en zuur.

We hebben nog tijd om wat meer te doen. Bij Yesnaby is een uitzichtpunt dat je gezien moet hebben volgens mijn verzameling toeristische folders. Een kliffenwand, met wild opspattend water. Hier waait het weer behoorlijk hard en daardoor kan het zonnetje de 15º die het vandaag is, ons niet helemaal warm houden. Gelukkig hebben we goeie winddichte jacks. We wandelen een eind langs de kliffen en kunnen niet genoeg krijgen van al het moois. We vinden een plekje in de luwte waar we wat rusten en lezen en lopen terug.

Nog steeds is de dag niet op en we rijden naar Stromness, dat is met dik 2000 inwoners na Kirkwall de tweede plaats van de Orkney eilanden. Een havenstadje waar ook veerboten aanleggen. In vroeger tijden was het een basis voor walvisvaarders. Vlak voordat we het dorpje in willen rijden valt er een stevige bui. Even plotseling als het begint, is het ook weer afgelopen. Het is een lief dorp, met één lange, smalle straat van noord naar zuid, met wat uitlopers naar boven. We wandelen de lange straat helemaal af en weer terug en nemen een kijkje bij de haven.

Tijd voor de tip van Sophie: een goed restaurant, met een fantastisch uitzicht een paar kilometer bij Kirkwall vandaan. We laten ons verwennen, dank voor de tip.

1. José:
    20 juni 2018
    Dat was weer een interessant dagje. Leuk om al die dingen van ver voor onze jaartelling te bekijken. Mooie foto's ook weer.
  2. Marcelle:
    21 juni 2018
    Wat een indrukken doen jullie op! Fijn zo met Sophie die een mooie plek tipt voor de maaltijd. Zo, ik ga nu de mooie foto's aanklikken om ze op formaat te bekijken.
  3. Cis.:
    21 juni 2018
    Heerlijk om zoveel van de eilanden te zien. Jullie hebben vast erg veel foto,s gemaakt!
  4. Rina Langen:
    21 juni 2018
    Wat een mooie plekjes om te bezoeken.
    Leuk om zo met jullie mee te reizen.
  5. Marja:
    21 juni 2018
    Ik lees het al, het is een fantastische reis, met niet al te hoge temperaturen. Hier is het nu ook 15 á 16 graden en van mij mag het iets warmer met minder wind.
  6. Beppie:
    24 juni 2018
    Zondagochtend, kopje koffie, reisverslagen bij lezen... heerlijk!