Reis zonder naam (deel 17) Zondag

25 juni 2023 - Leeuwarden, Nederland

Zondag 25 juni

We zijn nog in Leeuwarden. Vanmorgen gaan we een beetje vreemd van start. We dachten een B&B met ontbijt te hebben geboekt, maar er gebeurde niets. Peter tegen negen uur vragen, blijkt het er niet bijgeboekt te zijn. Onduidelijk op het boekingsformulier? Ze vinden het vervelend, maar kunnen ook zo snel niets regelen.

‘Ga naar ‘Stek', hier vlakbij, daar kun je heerlijk ontbijten.’

Geen twee minuten lopen verder zien we inderdaad een gezellig tentje aan het water. Buiten zijn alle tafeltjes bezet, maar gelukkig is er binnen een tafeltje leeg. Veel te weinig jonge meisjes in korte broek lopen af en aan, maar kunnen het niet bijhouden. Van een andere wachtende vrouw horen we dat Maarten van der Weijden zijn triatlon vanmorgen heeft afgesloten. Hij werd gisteren al verwacht, maar heeft nog wat rust moeten nemen voordat hij de eindspurt aankon.

Van 18 t/m 24 juni 2023 ging Maarten van der Weijden de extreme uitdaging van de Elfstedentriatlon aan. Hij heeft de Tocht der Tochten achter elkaar, met zo min mogelijk rust, gezwommen, gefietst en gelopen.

Dat was om negen uur en daarna zijn waarschijnlijk heel veel mensen naar dit gezellige tentje gegaan om te ontbijten. Na héél lang wachten krijgen we toch een heerlijk ontbijt, daar genieten we van en daarna kunnen we op stap.

We hebben niet alleen een Groene Wissel stadswandeling bij ons van 6 kilometer, maar ook een wandeling van de VVV die langs muurschilderingen gaat. We proberen dus die twee wandelingen te combineren. Eerst een stuk langs grachten en de Prinsentuin. Lekker in de schaduw langs het water waar veel boten liggen. Dan via een paar mooie muurschilderingen wat meer het centrum in.

We komen langs het Museumhuis van Eysinga, recht tegenover de kanselarij. Eysinga was ‘Grietman’ (kantonrechter) en lid van de provinciale staten van Friesland. Een man van aanzien dus. Eerder bezochten we ook al eens een museumhuis en het leuke is dat je daar gerust op de stoelen mag gaan zitten en kastjes opendoen. We worden ontzettend vriendelijk ontvangen, krijgen uitleg en een audiotour. Tja, dan kan je moeilijk na een kwartiertje rondkijken weer weglopen, we waren de enige gasten in het huis. We vinden het niet erg. De temperatuur is buiten al tegen de 30 graden en in dit oude huis is het aanzienlijk koeler. Het is ook interessant om van alles te bekijken en af en toe komt een van de vrijwilligers nog wat extra uitleg geven. Achteraf krijgen we koffie in de ‘mooie kamer’ en speelt de gids wat op de blokfluit voor de sfeer. Kortom, het is zeer de moeite waard.

Buiten valt de warmte als een deken over ons heen, maar we gaan dapper verder met de stadswandeling en het bekijken van de muurschilderingen. Nog weer later nemen we een kop soep, want na het late ontbijt konden we de lunch wel overslaan. Verder maar weer, we willen het toch afmaken. Lukt ons nog ook. We zijn zelfs nog in het Princessehof, het geboortehuis van Escher, geweest. Daar was een kleine tentoonstelling en wat foto's van Esscher, maar in de kelder is ook als eerbetoon een kunstwerk gemaakt, dat geïnspireerd is op het werk ‘Hol en Bol’ van de grootmeester zelf. Net als gisteren moet je dat door je oogharen bekijken, of beter nog, foto of film van maken. Ook weer gedaan. Mijn voeten branden onderhand van mijn benen af. Nog even een kop koffie langs een gracht. Het muziekfestijn is ook nog gaande en hier en daar zijn optredens. Tijdens de koffie komt er een boot voorbij met een drumband erop. Echt leuk allemaal.

Daarna is het gedaan, de wandelingen gemaakt en best weer trek. We gaan terug naar het ontbijtplekje van vanmorgen en zitten daar zeker anderhalf uur bij te komen op het terrasje langs het water. Wat eten, wat drinken en wat afkoelen en nagenieten van deze verrassende en heerlijke dag. Gisteren 7 kilometer door de stad gesjouwd, vandaag ruim 11.

1. Miranda:
    25 juni 2023
    En dat met die hitte.... Petje af hoor. Klinkt wel weer erg gezellig en afwisselend allemaal.
  2. Marcelle:
    25 juni 2023
    Reis zonder naam en Bed zonder Breakfast…..
    Sorrie kon het grapje niet laten.
    Wel een heel actieve dag geweest. Krijg er zo’n zomers gevoel bij, muziek, terras aan het water, musea.
    Volhouders jullie, tropisch dagje en toch km’s gemaakt!
  3. José:
    25 juni 2023
    Ondanks de hitte toch weer een afwisselende dag, een museum hier en daar is leuk en meteen lekker om af te koelen. Mooie foto’s, leuke muurschilderingen. Lekkere terrasjes aan het water. Best uit te houden lijkt me. Wel zielig voor je voeten die bijna van je benen afbranden, maar na een nachtje uitrusten zal dat wel weer over zijn.