Reis zonder naam (16) Zaterdag

24 juni 2023 - Leeuwarden, Nederland

Zaterdag 24 juni

Vanmorgen reden we onze grote weekendtassen weer naar de veerdienst. Om halftien voeren we terug naar Harlingen. Daar stond de auto op ons te wachten. De parkeerplaats was lang zo vol niet als vorige week. Al snel reden we Leeuwarden binnen. We konden de auto alvast bij onze volgende overnachtingsplaats parkeren. Het was nog lekker vroeg en we liepen gelijk naar het centrum waar het gezellig druk was. Er is dit weekend een muziekfestival, de Cityproms. Op verschillende locaties (ook veel buiten) kun je gratis muziek beluisteren in allerlei verschillende stijlen.

Wij liepen eerst even de VVV binnen, daar kregen we al gelijk folders over van alles wat we zeker moeten zien. Zelf heb ik ook een Groene Wissel stadswandeling in mijn tas. Wij vinden het leuk om de Escherroute te lopen. Deze graficus en kunstenaar is 125 jaar geleden in Leeuwarden geboren. Vier kunstenaars hebben meegewerkt om als eerbetoon een 3D route te realiseren. Het zijn bijna allemaal kunstwerken naar de stijl van Escher die op straat geschilderd zijn. Als je ze in eerste instantie ziet is het aardig, maar als je op de daarvoor bestemde plaats gaat staan en je maakt een foto (of je kijkt door je oogharen), dan zie je de bekende 3D-werking waar Escher zo goed in was. Natuurlijk kijken we naar alles wat op ons pad komt. We zien de gezellige kleine winkelstraten, de eindeloze terrasjes, waar wij ook gebruik van maken. Ik kan zelfs nog ergens een paar leuke oorhangers kopen en een hoed tegen de brandende zon. We lopen een paar afdelingen in het Fries Museum, maken gebruik van een bon van de Vriendenloterij voor een gratis kop koffie met Oranjekoek en kijken en luisteren even naar het Fries Jeugd Orkest.

Het is overal leuk en gezellig, in de grachten varen volop boten, op een daarvan zingt een vrouwenkoor ondeugende liedjes (tenminste dat is wat ik hoorde toen ze net voorbij ons tafeltje voeren). We eten nog wat in de stad bij een ander podium waar een jonge vrouw staat te zingen, of waarschijnlijk een soundcheck in te zingen voor een latere uitvoering.

Met warme pijnlijke voeten lopen we terug naar ons onderkomen, een B&B ditmaal. Het is klein, maar hoera er staat een wasautomaat die ik mag gebruiken. Niet dat ik nou zo nodig moet wassen, maar even een 30 graden wasje voor wat dingen is mooi meegenomen. Al mijn broeken waren onderhand ontoonbaar.

Ik zal zo nog wat leuke foto's toevoegen, eerst even die was ophangen.

1. José:
    24 juni 2023
    Dat klinkt als een gezellig dagje, weer eens iets heel anders dan natuurwandelingen, leuk voor de afwisseling. Zelfs Esscher bekeken! En ook nog winkels aangedaan om oorbellen en een hoed te scoren. Terrasjes en muziek niet vergeten. En als klap op de vuurpijl: gewassen😄 Een welbestede dag!
  2. Marcelle:
    25 juni 2023
    Behoorlijke omslag, natuur-cultuur. In fris gewassen kleding weer op pad. Zoek de stadse schaduwkanten op vandaag, de (hopelijk) laatste tropische dag is begonnen.
    Veel plezier 👋