Zaterdag 10 juni

10 juni 2017 - Pismo Beach, California, Verenigde Staten

Zaterdag 10 juni

Haven Monterey bekeken. Naar Pisimo Beach gereden. Onderweg zeeolifanten gezien.

***

We zijn vroeg genoeg op stap om eerst naar de oude haven van Monterey te gaan. Een gezellige, historische pier, winkeltjes en restaurants. Omdat het nog maar amper negen uur is, zijn er nog veel winkels gesloten en is het nog lekker rustig. We zien een otter in het water op zijn rug zijn zaterdagochtendbaantjes trekken. Wat verder ligt een boot klaar om de walvissen te bekijken. Een lange rij liefhebbers staat al te wachten om te worden ingescheept. Op wat rotsen een honderd meter verderop zien we tientallen zeeleeuwen in de zon liggen. Ze maken veel herrie, als je ze niet verwacht, zou je ze door hun geluid wel opmerken.

We moeten vandaag verder naar het zuiden, maar jammer genoeg is er een deel van de mooie kustweg afgesloten. Ons attente reisbureau heeft ons van tevoren een dikke map met de vouchers, tips en informatie toegestuurd. Voor iedere dag is er een routebeschrijving (we hebben ook een navigatie in de auto). Omdat we een mooi deel van de kustroute moeten missen, is er de tip om eerst een stuk van de route te rijden, daar wat mooie dingen te bekijken en dan pas aan de omleidende route te beginnen. Doordat ik het niet goed lees, of begrijp, gaan we gelijk al onderweg zonder eerst de Big Sur te hebben bekeken. Zonde hoor, volgens de beschrijvingen moet het een imponerend stukje zijn.

Onderweg tanken we voor de eerste keer, er wordt steeds gewaarschuwd dat je dat op tijd moet doen, niet overal zijn voldoende tankstations. Ook wordt geadviseerd een koelboxje te kopen en voldoende water in te slaan. We zien een supermarkt en doen inkopen. Gelijk wat brood, boter en beleg, zodat we zelf voor de lunch kunnen zorgen. Ons leven is op het ogenblik erg duur. Drie keer per dag buiten de deur eten en de prijzen liegen er niet om.

We rijden nu een wat minder mooie weg, maar ook dat is leuk. Hier rijdt wat meer vrachtverkeer en ik heb een zwak voor die Amerikaanse vrachtauto’s met hun lange neus. Het zijn net goeiige honden. Het laatste deel kunnen we weer naar de kustweg. Die rijden we eerst een stukje in tegenovergestelde richting (ik heb inmiddels mijn informatie goed doorgelezen). Eerst maken we een boterham klaar. Het is heerlijk weer, maar er staat een ontzettend harde wind. De plakjes salami vliegen zowat van ons brood, dus gezellig lunchen kun je het niet noemen. Smaken doet het evengoed toch wel. We rijden verder en stappen af en toe uit. Er schijnen hier zeeolifanten te zien te zijn.

Het is geen toeval dat ze er liggen, want er staat langs de weg zelfs een bord met de mededeling. Er is een parkeerplaats en er zijn hekken geplaatst. Vroeger mocht je zelf het strand op en de gigantische beesten tot op een paar meter benaderen, maar daar is dus een stokje voor gestoken. We trekken onze warme fleecejacks aan en lopen naar het hek. We horen gelijk een stevig geknor van een paar zeeolifanten die daar liggen. Je kunt een afgezet pad aflopen en terwijl we zowat gezandstraald worden door de harde wind, zien we nog veel meer zeeolifanten. Honderden! De meesten liggen lui op het strand, af en toe gooien ze met een vin een handvol zand over hun rug. Een paar jonge mannetjes staan wat te ‘ sparren’. Soms zie je een dier over het zand schuiven in de richting van het water, maar voordat ze de vloedlijn hebben bereikt bedenken ze zich en gaan er bij liggen. Ik zal proberen een filmpje te plaatsen, maar maar ik heb slecht internet, dus misschien moeten jullie daar nog een paar dagen op wachten.

Tijdens de Frankrijkreis ging mijn laptop kapot, die moest naar de fabrikant terug. Ik heb nu een laptop kunnen lenen, maar die is normaal in gebruik door een paar van mijn kleinzonen en staat dus vol met spelletjes die het hele geheugen vol hebben gezet. Hij reageert retetraag. Sorry kleinzonen, opa heeft een heleboel spelletjes weggegooid, nu lukt het ietsje beter.

We rijden naar onze volgende bestemming, Pismo Beach. Onze vorige hotels waren prima, dit is reuze luxe. Onze auto konden we tot voor de ingang rijden en werd daarna door een ‘ autowegbrenger (valet) op een speciale parkeerplaats gezet. We hebben een prachtige kamer, die vast door een goede binnenhuisarchitect is ingericht. Pismo Beach is een badplaats voor surfers, zonaanbidders en sportvissers die hier in het weekend massaal heen schijnen te trekken. Voor ons valt er hier eigenlijk niets te beleven. Het plaatsje bestaat voornamelijk uit een paar villa’s met mooi onderhouden tuinen. Verder schouder aan schouder walgelijk dure hotels en resorts. We wandelen nog wat, maar zien geen surfers of zeehonden die hier ook vaak schijnen te zwemmen.

Ach, we hebben vandaag gewoon onze dag niet. Zo’n dag hebben we altijd wel ergens in de vakantie en dit zal hem dan wel zijn. Niks te klagen, maar ik had die Big Sur graag gezien, mijn lunch op een gezellig plaatsje willen eten. Graag wat minder wind en een leuke avondbestemming gehad.  Hoezo verwend?

1. José:
    11 juni 2017
    Een minder dagje zit er altijd wel tussen, zeker als je vier weken op stap bent. Maar jullie hebben toch weer het nodige gezien. Een luxe hotel op zijn tijd is ook lekkere verwennerij.
  2. Marcelle:
    11 juni 2017
    Moet er wel om glimlachen dat 'onze dag niet'. Was maar afgeweken van je route, er zijn daar in de buurt volop beroemde wijngaarden en wijnhuizen, ook tours ernaartoe en proeverijen. Californische wijn uitproberen en je dag is weer top. Of komt dat nog op je planning?
  3. Marja:
    11 juni 2017
    Ik dacht dat het uit eten gaan in Amerika niet zo duur was, maar dat valt dus tegen. Wat jammer dat het weer wat minder is en van die harde wind. Je ziet wel veel dieren die we hier niet zomaar tegenkomen.
  4. Monic van laar:
    11 juni 2017
    Leuke verhalen en denk maar zo nieuwe dag, nieuwe kansen
  5. Leny:
    11 juni 2017
    Toch veel gezien, zeg. Ja, na een mindere dag waardeer je het des te meer morgen of zo. Geniet maar van de luxe. Groetjes
  6. Thea leliveld:
    11 juni 2017
    Hoop dat m'taaltje er nu wel op komt....