Over totems en muurschilderingen

21 juni 2019 - Ucluelet, Canada

Vrijdag 21 juni

Vandaag moeten we een flink stuk rijden, maar we hebben een tweetal tips voor een leuke onderbreking. Vanaf Victoria, dat op het uiterste puntje van Vancouvereiland ligt, gaan we een stuk westwaarts. Naar de ruige kust van Pacific Rim National Park, in het vissersdorpje Ucluelet. Ik stelde me bij dit eiland een soort Ameland voor, maar dit is veel groter en drukker. Het eiland is wel 450 kilometer lang en daarmee het grootste in dit deel van de Stille Oceaan.

We stappen onderweg eerst uit bij het plaatsje Duncan, dat zichzelf tot City of Totems heeft benoemd. Het is heerlijk weer. O, dat moet ik natuurlijk even melden, het is al deze dagen rond de twintig graden geweest. Op onze wandeldagen vaak maar 16, maar gisteren en vandaag met de zon erbij zo rond de twintig of iets hoger. We parkeren de auto en kunnen aan de hand van op de straat geschilderde gele voetstapjes een hele route volgen lang 80 totems. Heerlijk om te doen en natuurlijk leuk om te zien.

Volgende plaats is Chemainus. Een schat van een stadje. Fleurige leuke huizen en overal bloemen, de hoofdstraat ziet er aantrekkelijk uit en dat vinden de toeristen ook. Waarom komen de toeristen? Nou, toen de houthakkerij de zaagmolen moest sluiten, moest er iets gebeuren om te overleven. Lokale artiesten kregen de opdracht om kale muurvlakken te beschilderen. De vaak schitterende muurschilderingen beelden de geschiedenis van het plaatsje uit. Ook hier weer gele voetstappen op de straat om de 47 kunstwerken te zien. We genieten van het aantrekkelijke plaatsje, de mooie schilderingen, het park waar vandaag ook nog wat levende muziek is en wat oude ambachten te zien zijn. We eten ons broodje op een bankje onder een boom met uitzicht op het water.

Nu moeten we kilometers maken, maar de route is mooi en van een lieve vriendin hebben we ooit een stick vol met muziek van Mozart gekregen. Die reist vaak met ons mee en is nooit opdringerig. We zijn nu in een prachtig resort, Black Rock Ocean Front. Bij de receptie zien we een melding dat er een beer gezien is op het resort. Ons onderkomen is luxe, ligt pal aan de zee en is gebouwd op grillige rotsen. Ik heb zelfs een kichenette, dus kan ik vandaag en morgen zelf voor de maaltijden zorgen. We maken nog even een wandeling en zien een bordje dat je vooral je hond vast moet houden, omdat wolven er erg actief zijn. We maken de wandeling niet te lang, liever morgen midden op de dag.

1. José:
    22 juni 2019
    Wat een leuke, afwisselende dag! Leuk al die totems en echt mooie muurschilderingen. Fijn dat jullie zulk lekker weer hebben. Die beer en wolven op het eind vind ik wat minder...…….., maar wel een mooi uitzicht vanaf het resort. Geniet ervan.
  2. Marja:
    22 juni 2019
    Zijn die totems niet van een Mayatentoonstelling? Zoiets zag ik voorbij komen op het Canadareisforum. Je beschrijvingen geven me reiskriebels, ik ga steeds meer zin krijgen in onze grote reis. Wat heerlijk dat het bij jullie twintig graden is, ik zag foto’s voorbij komen van Jasper en daar lag een behoorlijke laag sneeuw. Beren en wolven in de buurt van je verblijf, spannend lijkt me dat.
  3. Marcelle:
    22 juni 2019
    Wat een belevenissen weer. Vooral je resort aan zee op rotsen. Filmisch. En toch gewoon ook blij met een keuken en eigen maaltijd. Restjes niet buiten in de vuilniszak met wolven en beren in de buurt. ;-)