In de wolken

30 juni 2019 - Improvement District No. 9, Canada

Zaterdag 29 juni

Iedere dag heeft zijn eigen bijzonderheden. We zijn nu in het gebied waar Canada de meeste toeristen mee trekt. De Canadese Rocky Mountains. Vanaf Jasper, waar we de laatste twee overnachtingen hadden, voert een weg van bijna 300 kilometer dwars door de twee mooiste Nationale Parken van Canada. Nou komen er ook héél veel toeristen over deze weg, maar toch voelt het niet aan als een overvolle snelweg. Zwaar vrachtverkeer komt hier nauwelijks. Er zijn ontzettend veel interessante plekjes om even uit te stappen. Er zijn hier hoge, spitse, besneeuwde bergtoppen, gletsjers, rivieren en meren, warme bronnen, bossen en heel veel wild.  Liefhebbers van watervallen (dat zijn wij) kunnen hier smullen. Wij stappen dus weer overal uit, laten ons niet bang maken door de regen die ook vanochtend weer valt en genieten van het water dat geoorloofd naar beneden klettert.  We zien de onstuimige Athabasca waterval en zo nog een paar, die ik niet allemaal opnieuw zal bejubelen.

Zeven jaar geleden hebben we deze weg ook gereden en sommige dingen herken ik nog, andere uitstapjes zijn nieuw. Zo hebben we ook vandaag weer een leuke excursie. We kunnen hier over een hoefvormige brug lopen die aan een klif is bevestigd. De vloer is van glas, zodat je recht het ravijn kunt inkijken. Daarvoor moeten we eerst naar het bezoekerscentrum een paar kilometer verder. Daarvandaan worden we met een bus naar de brug vervoerd. Eenmaal daar aangekomen hebben we alle tijd om over de brug te lopen. Het geheel is mooi aangelegd. Overal informatieborden en jonge mensen die nog wat extra’s vertellen over de omgeving. Het uitzicht is indrukwekkend en gelukkig is het inmiddels droog geworden. De architectuur van het geheel vind ik erg mooi. Heel modern en heel goed passend bij de achtergrond met de bergen. Kortom een geslaagde excursie. Hopelijk kan ik foto’s plaatsen, anders komen ze morgen wel.

Ja, ook dat is bijzonder hier, midden in dit natuurgeweld. De navigatie herkent het gebied niet. Internet is net als het zoeken naar een speld in een hooiberg. Ik hoop de speld gevonden te hebben. Wij blijven een nachtje in niemandsland. De enige benzinepomp in dit gebied staat hier, dus daar zal geen gebrek aan zijn.

Morgen een volgende interessante excursie, het kan niet op. Jammer genoeg zitten we ineens al over de helft van deze droomreis…

Nog iets om de thuisblijvers jaloers mee te maken, het is hier eerder koud dan warm te noemen. We zitten hoog in de bergen, de lucht is ijl en de temperatuur vaak maar net boven de tien graden.

1. Marja:
    30 juni 2019
    Mijn bucketljst vult zich vanzelf. Die bug heb ik vaker voorbij zien komen en lijkt me geweldig. Onze camper is besteld en dat betekend dat het eerste deel van onze reis is geboekt. Ook het hotel voor de eerste overnachting is min of meer uitgezocht, het begin is er. Jou verslagen maken dat ik me steeds meer ga verheugen om dat gebied te zien.
  2. Edith:
    30 juni 2019
    Wij hebben op Madeira ook een keer op een glazenvloer hoog in de bergen gestaan. Het was prachtig maar ook een beetje eng. Veel mensen durfden toen niet er overheen te lopen. Ik ben weer benieuwd naar je volgende verslag Ria.
    Groetjes
  3. Marian:
    30 juni 2019
    Lijkt mij prachtig om zo door dat glas de diepte in te kijken. Je moet overigens geen last van hoogtevrees hebben. We horen jullie nog....
  4. Miranda:
    1 juli 2019
    Denk je dat je me jaloers maakt met regen en 10 graden? Echt niet hoor, hihi..... maar de rest klinkt wel héél mooi. En gelukkig is het ook gelukt met foto's!