Zaterdag

16 juni 2018 - Lerwick, Verenigd Koninkrijk

16 juni

De ferry kwam al om halfacht aan, maar voordat je werkelijk van de boot af bent, komt er nog een dik uur bij. Hij legt aan pal tegenover ons hotel voor vannacht. Daar zijn we natuurlijk nog niet aan toe. We hebben van Sophie de tip om naar het eiland Noss te gaan. Volgens haar misschien wel het mooiste eiland dat we ooit zullen zien. Nou, dat kan bijna niet, want het eilandje Belle Ile en Mer bij Bretagne, waar we twee jaar geleden waren, staat nog steeds als hoogste genoteerd. Om bij Noss te komen, moeten we natuurlijk varen. We kopen bij een supermarkt een lunch en gaan met een kleine ferry naar Bressay. We halen nog net het veer van tien uur. Dan rijden we over dat eiland naar de andere kant. De auto gaat op de parkeerplaats en wij lopen een lang dalend halfverhard pad af tot we bij het water zijn. Op verzoek gaat daar een kleine Zodiac om de liefhebbers naar het kleine eiland te brengen. Een Zodiac is een opblaasboot, met een stevige motor. We zien hem met een stevige vaart aankomen. Oké, even slikken. We moeten reddingsvesten aan. Met ons gaan er nog vier andere liefhebbers mee en dan varen we in een wat kalmer tempo naar de overkant.

Na een korte uitleg kunnen we aan de wandel. Het eiland is onbewoond, tenminste, er wonen geen mensen, maar vogels des te meer. Elke zomer komen er meer dan 80.000 zeevogels broeden. Wel eenentwintig verschillende soorten. In de zee worden zeehonden, dolfijnen en soms zelfs een walvis gespot. Het eiland is beschermd natuurgebied, maar langs de kuststrook mogen wandelaars komen. Als je het hele eiland om wilt lopen, is dat tien kilometer. Eitje dus.

Al snel zien we de eerste zeehondjes, ze zien ons ook en zwemmen een poosje met ons mee. Er moeten ook duizenden konijnen zijn, we zien er maar een paar, maar er zitten overal konijnen-holen, we breken er bijna onze nek over. Schapen natuurlijk, die zie je overal in Schotland, vaak midden op de weg.

We zijn niet zulke vogelkenners, maar we leren iedere keer bij. We zien scholeksters, grote mantelmeeuwen en zeekoeten. We moeten een klif op en als we daarvandaan naar de tegenovergelegen klif kijken, zien we volop broedende meeuwen. Ineens ziet Peter papegaaiduikers. In IJsland waren ze destijds al klaar met hun broedsel en hebben we ze maar amper gezien, maar hier zijn de jongen waarschijnlijk nog niet uit het ei. De ranger die ons uitleg gaf, vroeg om het hem te vertellen als we een ‘puffin’ zouden zien met visjes in zijn snavel, dat is een teken dat de kleintjes uit het ei zijn. Ik zie een groep op een platte steen in het zonnetje zitten. Alsof er een groep van een vrouwenclub een bijeenkomst heeft. Niks nest of druk met broeden, zijn dit de muurbloempjes die nog vrijgezel zijn?

Peter is druk met fotograferen en wat verder weg gelopen. Ineens komt hij terug, grote grijns op zijn gezicht. Hij heeft niet alleen mooie foto’s kunnen schieten, maar ook een puffin met visjes in zijn snavel. We zitten lange tijd op deze plek om steeds mooiere foto’s en films te maken. Eten tussendoor ons lunchpakketje leeg en gaan dan toch maar weer verder.

Bij de volgende klif, nog geen honderd meter verder, zijn weer andere vogels aan het broeden, niet zomaar een paar, maar duizenden. Dat zijn gannets, die wij kennen als jan van gent. Het is prachtig om te zien, duizenden sierlijke vogels in de lucht en duizenden broedend op de rotswand. Je weet niet waar je het eerst moet kijken. We zijn hier dus duidelijk in het goede seizoen. Weet je wat ook zo leuk is? Het weer. Heel de dag droog, wisselend bewolkt, behoorlijk wat zon en zo maar net boven de 15 graden, heerlijk wandelweer dus. We moeten nog op de tijd letten ook, want die tien kilometer zijn niet het punt, maar alles waar we blijven stilstaan. Om vijf uur vaart de Zodiac zijn laatste ritje.

Is natuurlijk gelukt. We pikken de auto weer op en rijden naar het grotere veer, waar we met de afvaart van vijf uur mee kunnen. Tien minuten later staan we weer aan wal. Vlak bij het hotel, dus inchecken. Dankjewel voor de tip Sophie, voor natuurliefhebbers een prachtig eiland, we hebben een heerlijke dag gehad. We nemen ook de laatste tip maar ter harte en gaan lekker uit eten. Fijn restaurant met een prachtig uitzicht. Sorry lammetje, je hebt maar kort mogen leven, maar hebt mij wel een plezier gedaan.

1. José:
    16 juni 2018
    Jullie hebben vandaag duidelijk weer genoten! Ik heb even gegoogeld op Noss, prachtig en wat een verscheidenheid aan "mussen"! De papegaaiduiker is wel heel apart met zijn gekleurde snavel. Ook de Zodiac gezien, moedig hoor om daar in te gaan.... maar ja, dan heb je ook wat!
  2. José:
    16 juni 2018
    Nu heb ik ook jullie foto's gezien, schitterend. Ik was weer te vlug....
  3. Miranda:
    16 juni 2018
    Lijkt me geweldig! Maar.... is het nou het mooiste eiland?
  4. Cis.:
    17 juni 2018
    Wat weer een bijzondere dag.!
    Blijven jullie lang op de Shetland eilanden?
  5. Beppie:
    17 juni 2018
    Meer dan de moeite waard dus.
    Die Sophie met haar WhatsApp berichtjes is wel bijzonder. Ik zou er aanvankelijk wat sceptisch tegenover staan, volgens mij, maar het is toch wel erg zinvol.
  6. Marja:
    17 juni 2018
    Ben ik ook nieuwsgierig naar, is het nu het mooiste eiland?
    Lijkt me wel een eiland voor jullie, lekker wandelen, de rust, de dieren en de temperatuur. Duidelijk genoten.
  7. Peter en Ria:
    17 juni 2018
    Mooi en mooi is moeilijk te vergelijken. Beide eilanden zijn mooi, maar zo heel anders. het is maar waar je van houdt en waar je naar op zoek bent.