Zondag

17 juni 2018 - Lerwick, Verenigd Koninkrijk

17 juni

Na het ontbijt even naar de toeristeninfo, die gelukkig op zondagochtend al open was. We hadden al begrepen, dat in het noordwesten de kust van North Mainland spectaculaire rotspartijen heeft. We hebben echter geen kaartje van deze omgeving en willen wel wat meer tips hebben. Het vriendelijke meisje had tips genoeg. Ga vooral ook even over het schiereiland Muckle Roe, eet bij Frankies Fish and Chips in Brae en ja, ga naar die rotsen en de vuurtoren.

Op weg naar onze bestemming komen we bij de Mavis Grind, een landengte die twee delen van het noordwestelijk schiereiland Northmavine verbindt. Ten westen van de landengte ligt de Atlantische Oceaan en ten oosten de Noordzee. Op het nauwste punt is de Mavis Grind slechts 33 meter breed.

Aangezien deze landengte zo smal is, werden boten in vroeger tijden eroverheen gesleept; dit was veel economischer dan helemaal om Northmavine heen te varen. Voor otters is de plek een belangrijke oversteekplaats. Er zijn ook mooi gekleurde rotsen te zien. We bekijken alles en maken een korte wandeling. De zon breekt door en er staan een paar picknicktafels. Laten we dat maar gelijk even doen.

Verder naar Eshaness. Bij een vuurtoren kunnen we parkeren en vanaf daar kunnen we langs de prachtige kliffen lopen. We zijn niet de enigen die over de zachte ondergrond wandelen. O, dat moet ik nog vertellen. Het viel me gisteren al op dat de hele wandeling over een zachte, veerkrachtige ondergrond ging. Het viel ons ook op dat het landschap wat weghad van het landschap in IJsland. Helemaal geen bomen. In IJsland is de ondergrond lava, dus niet veerkrachtig, hier is de ondergrond turf, vandaar dat we zo zacht lopen. We wandelen om wat uitstulpingen van de kliffen heen. De wolkenlucht erboven is prachtig. We dachten later op een andere plaats nog meer te kunnen wandelen, dus we maken het niet te gek. Jammer genoeg was er verder geen mogelijkheid meer. De Shetlands zijn een lustoord voor wandelaars, maar dan moet je wel een wandelkaart hebben om te weten waar je zijn moet. Er wordt niet zoveel aangegeven.

Op de terugweg gaan we nog een keer kijken of we otters zien. We zien inderdaad tweemaal een kop boven het water uitsteken, maar hij laat zich niet op de foto zetten.

We hebben heel de dag, op wat miezerregen na, mooi weer. Het is fris, nog geen 15 graden, maar om te wandelen prima.

1. Marja:
    17 juni 2018
    Met wandelen komen jullie goed aan jullie trekken lijkt me en wat een heerlijk weer ervoor. Misschien dan wel met een jas aan, maar zeker voor Schotland heerlijk weer.
  2. José:
    17 juni 2018
    Mooie foto's, het ziet er weer schitterend uit. En heerlijk "Ria"-weer!
  3. Beppie:
    19 juni 2018